اذر سورس شرکت TSMC جزئیات فناوری N4X را برای ساخت تراشه منتشر کرد - اذر سورس

 

شرکت TSMC به‌‎تازگی جزئیات فناوری N4X خود را برای ساخت تراشه‌های نسل آینده‌ با هدف داشتن چگالی بیشتر ترانزیستور‌ها، افزایش کارایی و کاهش توان مصرفی منتشر کرد.

شرکت تایوانی TSMC امروز به‌طور رسمی فناوری N4X را که نسخه پیشرفته پلتفرم ۵ نانومتری این شرکت به حساب می‌آید را معرفی کرد. فناوری جدید N4X، چهارمین پیشرفت تولید تراشه ۵ نانومتری TSMC بوده که برای سرورهای محاسبات با کارایی بالا (HPC) تولید شده و از پس انجام محاسبات سنگین بر می‌آید.

در واقع فناوری ساخت N4X یک بهبود برای N5A محسوب می‌شود که عملکرد و حداکثر فرکانس ساعت را بهبود می بخشد. در مورد عملکرد هم این شرکت ادعا می‌کند که فناوری جدید ۱۵ درصد راندمان بهتری نسبت به فناوری اصلی N5 دارد.

این شرکت همچنین ادعا می‌کند که N4X نسبت به فناوری N4P در بخش بهره‌وری انرژی چیزی حدود ۴ درصد بهبود را نشان می‌دهد. روی آوردن شرکت TSMC به سمت و سوی طراحی تراشه HPC نشان از اهمیت و رشد سریع این بخش تجاری است.

دکتر کوین ژانگ، معاون ارشد توسعه کسب و کار در TSMC گفته که تقاضای بخش HPC بی وقفه در حال رشد بوده و TSMC نه تنها فناوری‌ N4X را برای بهبود عملکرد طراحی کرده، بلکه آن را با ۳DFabric نیز ترکیب کرده و در حال حاضر بهترین فناوری‌ را برای پلتفرم HPC به مشتریان تجاری خود ارائه می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

– زیاده خواهی TSMC از اینتل برای ارائه فناوری ساخت ۳ نانومتری
– کوالکام بخشی از تولید اسنپدراگون ۸ نسل ۱ را بجای سامسونگ به TSMC واگذار کرد
– تلاش اینتل برای تولید تراشه با فناوری ساخت ۳ نانومتری TSMC
– شرکت TSMC تولید آزمایشی تراشه‌های ۳ نانومتری را آغاز کرد
– ماموریت غیرممکن TSMC برای تولید به‌موقع تراشه‌های ۳ نانومتری آیفون ۱۴

پیش از این هم شرکت تایوانی برنامه خود برای به‌تعویق انداختن تولید فناوری ۳ نانومتری را اعلام کرده بود. این نشان می‌دهد که نسل بعدی تراشه A16 Bionic اپل برای سری آیفون ۱۴ این شرکت می‌تواند از فناوری ۴ نانومتری به‌جای فناوری ۳ نانومتری استفاده کند.

اولین تراشه‌های N4X در نیمه اول سال ۲۰۲۳ میلادی تولید می‌شوند و این بدان معنیست که می‌توان انتظار داشت که اولین نمونه‌های تجاری فناوری N4X تا اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی راهی بازار شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 148 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 6 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.