اذر سورس چگونگی تبدیل شدن به یک برنامه نویس ارشد در 5 گام - اذر سورس

هر توسعه دهنده ارشدی که در حوزه نرم افزار کار حرفه ای انجام میدهد، زمانی کار توسعه نرم افزار را به عنوان یک توسعه دهنده تازه کار شروع کرده است. توسعه دهندگان تازه کار معمولاً قبل از اینکه روی سیستم های نرم افزاری واقعی کار کنند، نرم افزارهای کارآموزی را امتحان کرده اند.

توسعه دهندگانی هم که به صورت خودآموزی این حرفه را فرا میگیرند، زمانی وارد صنعت نرم افزار می شوند که برای توسعه نرم افزارها در سطح سازمانی آماده باشند.هر توسعه دهنده نرم افزاری با انجام فعالیت های مختلف در طول روز تلاش می کند تا به یک توسعه دهنده ارشد تبدیل شود. 

برخی از شرکت ها از توسعه دهندگان نرم افزار حمایت می کنند و با ارائه برنامه های توسعه شغلی مناسب، رشد شغلی آنها را افزایش میدهند. حتی اگر شما با یک استارتاپ، مشتریان واقعی یا پروژه منبع باز کار می کنید، بدون شک باید روزی از پل ما بین توسعه دهنده تازه کار و توسعه دهنده ارشد عبور کنید.

من حدود ده سال پیش وارد صنعت توسعه نرم افزار شدم و اکنون تقریبا تجربه قابل توجهی بدست آورده ام، در این مدت متوجه شدم که مراحل زیر به هر توسعه‌دهنده‌ای کمک می‌کند که از یک توسعه دهنده نرم افزار تازه کار به یک توسعه دهنده ارشد تبدیل شود.

۱٫ روی پروژه خود تمرکز کنید – نه وظایف

معمولا تیم های توسعه نرم افزار از روش های مختلف توسعه نرم افزاری پیروی می کنند تا بتوانند کارهای مهم خود را سریعتر پیش ببرند. هر روش توسعه نرم افزار معمولاً کارهای اصلی را به وظایف کوچکتر برای مدیریت و پیگیری بهتر تقسیم می کند. 

انجام مجموعه ای از این وظایف یک کار مهم و اصلی را در توسعه نرم افزار به اتمام میرساند. با این حال تمرکز فقط روی یک وظیفه خاص به شما تصویر بزرگی از پروژه را نشان نمیدهد.

بیشتر توسعه دهندگان تازه کار بر روی وظایف تمرکز می کنند. آنها اغلب فکر می کنند که می توانند با انجام کارهای بیشتر کدنویسی سریعاً مهندس ارشد شوند. در واقع انجام کار زیاد باعث تبدیل شدن شما به یک توسعه دهنده ارشد نمی شود. یک توسعه‌دهنده ارشد نه تنها یک نقش است، بلکه طرز فکری است که وقتی شروع کنید تصویر بزرگتری از پروژه خود را ببینید، به آن دست پیدا می‌کنید.

وقتی روی یک کار توسعه خاص کار می کنید، به این فکر کنید که چرا آن را پیاده سازی می کنید، راه های جایگزین انجام آن (شاید راه بهتری نسبت به آنچه در مشخصات توضیح داده شده است بیابید) را بیابید و بفهمید که چگونه کاربر نهایی از آن استفاده خواهد کرد.

۲٫ به دیگر توسعه دهندگان کمک کنید و اجازه دهید آنها به شما کمک کنند

توسعه نرم افزار یک کار مشترک است. حتی اگر شما تنها برنامه نویس پروژه نرم افزاری خود هستید، بهتر است از دیگران کمک بگیرید. تمام اسناد و آموزش های موجود شامل راه‌حل‌هایی برای هر مشکلی نیست که با آن روبرو هستیم. بنابراین، توسعه‌دهندگان از یکدیگر حمایت می‌کنند تا راه‌حل‌هایی برای انجام بهتر کارهای خود پیدا کنند. 

به عنوان مثال، من در برخی تنظیمات در رایانه لینوکس خود با مشکل مواجه شدم. بعداً متوجه شدم که یک توسعه دهنده همان مشکل را در سایتی گزارش کرده است و از دیگران کمک خواسته است، اما موضوع بدون هیچ پاسخی بسته شده بود.

بعد از اینکه خودم راه حل این موضوع را پیدا کردم، خیلی سریع پاسخ را در سایت مربوطه قرار دادم تا بعد اگر کسی با این مشکل رو به رو شد، بتواند در سریعترین زمان ممکن آن را رفع کند.

اگر انجمن های آنلاینی برای کمک به یکدیگر نداشته باشیم، انجام وظایف توسعه نرم افزار زمان بر می شود. کمک به توسعه دهندگان دیگر یک راه عالی برای معروف شدن در داخل شرکت تان است. سعی کنید همانطور که دیگران در حل مشکل به شما کمک میکنند به توسعه دهندگان دیگر نیز کمک کنید. 

سعی کنید با توضیح چیزهایی که دیگران احتمالاً نمی دانند، برای همه مربی باشید. همچنین، به سایر توسعه‌دهندگان اجازه دهید در صورت مواجهه با مشکل توسعه نرم‌افزار به شما کمک کنند، این کار آنها را تشویق می‌کند تا مانند شما به دیگران کمک کنند.

۳٫ همیشه از شیوه های مهندسی خوب پیروی کنید

توسعه دهندگان حرفه ای معمولا در ساخت پروژه های نرم افزاری با مجموعه تکنولوژی های مختلف، الگوهای معماری و الگوهای طراحی کار می کنند. هر مجموعه تکنولوژی یا الگوی معماری دارای مزایا و معایب مختلفی است. 

توسعه دهندگان ارشد همیشه سعی می کنند با پیروی از شیوه های مهندسی خوب، از مضرات الگوهای معماری و مجموعه تکنولوژی خود بکاهند. همچنین، آنها اغلب سعی می کنند مشکلات مهندسی نرم افزار را با راه حل های قابل مدیریت، کارآمد، ساده و بلند مدت حل کنند.

دو راه برای تکمیل یک کار برنامه نویسی خاص وجود دارد: نوشتن کدی که مشکل را حل کند و نوشتن کدی که مشکل را برای مدت طولانی حل کند. توسعه دهندگان ارشد همیشه رویکرد دوم را انتخاب می کنند.

قبل از اینکه این بار شروع به کدنویسی کنید، به اصول DRY، KISS و YAGNI فکر کنید (اصولی از مهندسی نرم افزار که بهتر است آنها را دنبال کنید). شیوه های مهندسی خوب راز پشت هر پروژه نرم افزاری موفق است. بنابراین، هر تیم مهندسی نرم افزار، شیوه های مهندسی خوب را برای انجام پروژه خود استفاده میکند.

۴٫ بر روی معماری نرم افزار و راه حل های طراحی مسلط شوید

معماران نرم افزار معمولاً پایه و اساس سیستم های نرم افزاری را تنظیم می کنند و به سایر توسعه دهندگان نرم افزار اجازه می دهند روی این پایه اولیه کار کنند. معماران نرم‌افزار در مورد مجموعه تکنولوژی مورد استفاده و الگوهای معماری تصمیم می‌گیرند، شیوه‌های مهندسی را به کار میبرند و سایر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را راهنمایی می‌کنند.

مهندسان ارشد اغلب با وظایف توسعه نرم افزار در سطح بالا کار می کنند. آنها وقتی با فعالیت های توسعه نرم افزار آشنا میشوند، تمایل دارند همه چیز را فراتر از کدنویسی را ببینند. در  واقع همه چیز کدنویسی نیست، بلکه این معماری و روش کدنویسی است که اجازه میدهد کدهای شما سال های سال بدون هیچ مشکلی کار کنند.

اگر نیاز دارید حوزه دید شما فراتر از کدنویسی باشد، باید در معماری نرم افزار و طراحی راه حل های مرتبط با آن مهارت داشته باشید. برای مثال الگوهای طراحی، میکروسرویس ها و DevOps از جمله الگوهای معماری مشهور هستند.

۵٫ یاد بگیرید که چگونه کار میکند

اگر از نزدیک به توسعه دهندگان نرم افزار بسیار با تجربه نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آنها به جای بیرون سیستم به درون سیستم علاقه مند هستند. اکثر توسعه دهندگان تازه کار با Flutter کار می کنند،  اما آنها نمی دانند که Flutter چگونه کار می کند. تقریباً همه توسعه دهندگان دستورات Git را روزانه وارد می کنند، اما تعداد کمی از آنها می دانند که Git چگونه کار می کند. 

در حال حاضر، شما در حال خواندن این مقاله بر روی کامپیوتر خود هستید. آیا می دانید دستگاه رایانه شما چگونه این صفحه را روی صفحه نمایش داده است؟
معماری سیستم نرم افزاری شما منحصر به فرد نیست ( البته اگر چیز جدیدی ابداع نکرده باشید). شما می توانید هر سیستم نرم افزاری را با اصول علوم کامپیوتری که قبلاً می دانید مطالعه کنید.

حتی اگر با بخش کوچکی از یک سیستم نرم‌افزاری بزرگ کار می‌کنید، با یادگیری در مورد ماژول‌های دیگر، کافی است وقت کمتری صرف کنید. نحوه کار ابزارها و چارچوب‌های مورد علاقه‌تان را مطالعه کنید، سپس یاد بگیرید که چگونه سیستم نرم‌افزاری شما کار می‌کند. وقتی شروع به دیدن تصویر بزرگی از سیستم نرم افزاری خود می کنید، می توانید خود را یک توسعه دهنده ارشد بدانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 393 views بار دسته بندی : مقالات آموزشی تاريخ : 4 ژانویه 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.