اذر سورس نحوه جلوگیری از فرسودگی شغلی در حین کار به عنوان توسعه دهنده وب - اذر سورس

اکثر توسعه دهندگان وب از روی اشتیاق محض شروع به برنامه نویسی می کنند و بعداً از آن به عنوان شغل کسب درآمد میکنند. آنها معمولاً کد نویسی را به تنهایی یاد می گیرند و سپس به عنوان توسعه دهنده مستقل وب یا توسعه دهنده وب استخدام شده و در یک شرکت شروع به کار می کنند.

آنها هر مسیری را که انتخاب کنند، سخت کار می کنند و شب ها بیدار می مانند یا کار اضافه کار می کنند تا شغل مورد نظر خود را ایجاد کنند. اگرچه آنها با انگیزه و اشتیاق برای یادگیری بیشتر و پیشرفت در برنامه نویسی شروع می کنند، اما ممکن است زمانی فرا برسد که اشتیاق برای کد نویسی کم رنگ شود و برنامه نویسی بیش از حد ترسناک و استرس زا شود.

burnout

اگر این علائم همچنان ادامه داشته باشد و بر زندگی کاری و زندگی شخصی تأثیر بگذارد، ممکن است به فرسودگی شغلی اشاره داشته باشد.

فرسودگی شغلی در برنامه نویسی یک پدیده گسترده در صنعت فناوری اطلاعات است. شغل توسعه دهنده وب دارای بازار کار بزرگی است، بنابراین اکثر برنامه نویسان حداقل یک بار در حرفه خود با آن روبرو می شوند. اگر این موضوع برای شما آشنا به نظر می رسد ، مقاله ما را بخوانید تا بدانید چطور باید با این وضعیت مقابله کنید.

فرسودگی شغلی برنامه نویس چیست؟

فرسودگی شغلی برنامه نویس یا توسعه دهنده حالت خستگی روحی و جسمی ناشی از استرس شدید از کار است. این بیماری با علائمی مانند از دست دادن انگیزه و علاقه به کار، خستگی روحی و جسمی و نگرش بدبینانه یا انتقادی نسبت به کار مشخص می شود.

فرسودگی شغلی از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا رایج تر و تشدید شده است، زیرا اکثر مردم از راه دور کار می کنند. فرسودگی شغلی حتی اگر مربوط به کار باشد، می تواند جنبه های مختلف زندگی شما، مانند زندگی خانوادگی، سلامتی یا ارتباط با دوستانتان را تحت تأثیر قرار دهد. شما باید در اسرع وقت فرسودگی شغلی را شناسایی کرده و تمام اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهید.

چگونه می توان فرسودگی شغلی برنامه نویسی را تشخیص داد؟

مواردی که در زیر آمده اند، شایع ترین علائم مرتبط با فرسودگی شغلی توسعه دهنده/برنامه نویس هستند. به خاطر داشته باشید که می توانید همه آنها را یا بخشی از آنها را داشته باشید. پدیده فرسودگی شغلی برای هر فرد متفاوت ظاهر می شود. البته برای واجد شرایط بودن به عنوان علائم فرسودگی شغلی، این موارد باید برای مدت زمان طولانی تری(مانند هفته ها ، ماه ها یا حتی سالها) اتفاق بیفتد، نه فقط برای چند روز.

  • از بین رفتن انگیزه و اشتیاق برای کد نویسی. این علامت بسیار شایع است و اغلب اوقات، اولین نشانه فرسودگی شغلی توسعه دهندگان است. اگر متوجه شدید که همان انگیزه و اشتیاق اولیه ای را که در ابتدا برای کد نویسی داشتید را ندارید، ممکن است در آستانه ورود به این مشکل باشید.
  • خستگی روحی و جسمی. شما دائماً احساس خستگی می کنید و انرژی لازم برای برنامه نویسی یا حتی انجام سایر کارهای روزمره را ندارید. خستگی جسمی و احساسی ممکن است نشانه ای از فرسودگی شغلی باشد.
  • احساس انزوا. از آنجایی که احساس می کنید از کار خود خسته شده اید و نمیتوانید در آن موفق باشید، شروع به فاصله گرفتن از دیگران می کنید. انزوای اجتماعی به تنهایی تبدیل می شود که می تواند فرسودگی شغلی را تشدید کند.
  • احساس افسردگی و اضطراب. این احساسات معمولاً مربوط به کد نویسی و شغل شما است، اما می توانید آنها را در جنبه های دیگر زندگی خود نیز مشاهده کنید.
  • کاهش عملکرد کاری. فرسودگی شغلی باعث مشکل در تمرکز می شود، که می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد کاری شما تأثیر بگذارد. این موضوع می تواند به نوبه خود منجر به عدم موفقیت و احساس عدم اثربخشی شود.
  • بدخواهی و بیگانگی از کار. این به معنی بی تفاوتی نسبت به فعالیت های مربوط به کار و فاصله گیری احساسی از شغل خود است.
  • علائم جسمی. برخی از توسعه دهندگان ممکن است با علائم فرسودگی فیزیکی مانند سردرد یا درد معده رو به رو شوند. این موارد معولا ناشی از میزان استرس زیادی است که با آن رو به رو هستند.

دلایل فرسودگی شغلی برای توسعه دهندگان چیست؟

عادات و شرایط ناسالمی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کردیم، آنها می توانند منجر به فرسودگی شغلی توسعه دهندگان شوند. اگر به طور مرتب این موارد را تجربه کنید، ممکن است به زودی دچار فرسودگی شغلی شوید. سعی کنید مراقب این علل باشید و با اثرات آنها بر ذهن و بدن خود مقابله کنید.

گذراندن ۸ تا ۱۰ ساعت در روز مقابل کامپیوتر

این یک عادت بسیار ناسالم است و یک عامل تعیین کننده در فرسودگی شغلی است. شما می توانید این کار را برای تحت تأثیر قرار دادن رئیس خود و پیشرفت در حرفه خود انجام دهید یا تا آنجا که ممکن است پروژه های توسعه مستقل انجام دهید تا پول بیشتری به دست آورید. صرف نظر از دلیل، مراقب باشید که زیاده روی در برنامه نویسی در نهایت منجر به فرسودگی شغلی میشود.

داشتن یک روال روزمره در برنامه نویسی

اگر شغل شما ایجاب می کند که هر روز یک کد خاص را بنویسید، از نرم افزار یکسانی استفاده کنید و فعالیت های مشابه را انجام دهید ، به زودی احساس می کنید، دچار مشکل شده اید. ذهن شما به چالش های مداوم نیاز دارد تا بتواند انگیزه و اشتیاق خود را حفظ کند. این احساس که هرگز در حرفه خود پیشرفت نخواهید کرد، مستقیماً با فرسودگی شغلی توسعه دهندگان ارتباط دارد.

منزوی شدن از دیگران

این هم علت است و هم علامت. توسعه دهنده وب حرفه ای تنها است، حتی این موضوع در شرایط همه گیری کروناویروس بیشتر صادق است. به عنوان یک توسعه دهنده، شما معمولاً جلساتی برای تصمیم گیری در مورد عملکرد دارید، اما همه کارها را خودتان در جلوی رایانه انجام می دهید. بهتر است همکاری پیدا کنید و با هم به برنامه نویسی بپردازید، گاهی اوقات به این موضوع برنامه نویسی جفتی هم گفته میشود.

ذهن خود را هر روز تحت فشار قرار میدهید

توسعه وب یک شغل سخت از نظر ذهنی است زیرا به شما نیاز دارد که مشکلات پیچیده را روزانه حل کنید. فشار آوردن به ذهن برای مدت طولانی ذهن شما را خسته کرده و منجر به خستگی ذهنی می شود ، که یکی از علائم فرسودگی شغلی است.

کمبود ورزش و خواب

این همانطور که رومی ها می گفتند، “ذهن سالم در بدن سالم” است. اگر به اندازه کافی نمی خوابید و به طور منظم ورزش نمی کنید، از نظر جسمی یا روحی در بهترین فرم خود نخواهید بود. داشتن بدن ناسالم حرکت به سمت فرسودگی شغلی را بسیار ساده تر می کند.

چگونه می توانید از فرسودگی برنامه نویسی جلوگیری کرده و از آن رهایی یابید؟

باید توجه داشته باشید که فرسودگی شغلی یک پدیده رایج در زمینه توسعه وب است. با این حال، کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید برای کنترل استرس انجام دهید. به خاطر داشته باشید که یک دستورالعمل کامل برای جلوگیری از فرسودگی یا بهبودی از آن وجود ندارد، اما برخی از دستورالعمل ها وجود دارد که می توانید آنها را دنبال کنید.

در طول روز استراحت کنید

۸ تا ۱۰ ساعت مستقیم در یک وضعیت ننشینید. اطمینان حاصل کنید که هر ساعت ۱۰ دقیقه استراحت می کنید و از کامپیوتر دور میشوید. یک ساعت برای استراحت و ناهار در نظر بگیرید. اگر شغل شما این اجازه را نمی دهد، می تواند نشانگر این باشد که جایی که کار میکنید به رفاه برنامه نویسان خود اهمیت نمی دهند، و شما باید به دنبال جایی بهتر باشید.

در محل کار چیزها را تازه نگه دارید

به این ترتیب می توانید انگیزه خود را حفظ کرده و به راه خود ادامه دهید. اگر یک کار کد نویسی یکنواخت دارید که باعث می شود از فناوری های یکسانی به طور مکرر استفاده کنید ناامید نشوید. کارهای زیادی هست که میتوانید انجام بدید. می توانید سعی کنید با رئیس خود صحبت کنید و شاید پروژه ها را تغییر دهید یا مسئولیت های متفاوتی را بر عهده بگیرید.

اگر این کار امکان پذیر نیست، می توانید پروژه های برنامه نویسی را انجام دهید که انگیزه شما را در اوقات فراغت افزایش میدهد(به عنوان مثال ، یک زبان برنامه نویسی جدید را امتحان کنید ، ابزارهای جدید را بیاموزید، یک پروژه منبع باز بسازید و غیره). 

هر از گاهی استراحت طولانی داشته باشید

در حالت ایده آل، اگر هر چند ماه یک بار به تعطیلات یک هفته ای بروید، مفید خواهد بود. به این ترتیب می توانید استراحت کرده و ارتباط خود را با برنامه نویسی قطع کنید. هنگام بازگشت به برنامه نویسی، آهسته شروع کنید. سریع مجدداً وارد برنامه  ۸ تا ۱۰ ساعته نشوید.

اگر نمی توانید به تعطیلات بروید، چیز دیگری را پیدا کنید که از آن لذت می برید ، مانند سرگرمی ای که زمان قابل توجهی را می گیرد و به شما کمک می کند تا آرام شوید. هر آنچه که مورد علاقه شما باشد به شما کمک می کند. اگر در تلاش برای بهبودی از فرسودگی شغلی هستید ، شاید باید فعالیتهای کاهش استرس مانند یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید.

در کنار افراد دیگر باشید

اگر متاهل هستید و بچه دارید، وقت خود را با دیگران و فرزندان خود بگذرانید. با دوستان و آشنایان دیگر معاشرت کنید. به این ترتیب، شما می توانید احساسات انزوا در محل کار خود را با زمان با کیفیتی که با اوقات فراغت خود برای آنها اهمیت می دهید، متعادل کنید. زندگی شما خارج از محدوده کاری مهم است و هرگز نباید از آن غافل شوید. حمایت دیگران از شما بسیار ارزشمند است، به ویژه در مقابله با فرسودگی شغلی.

ورزش کنید و به اندازه کافی بخوابید

فعالیت بدنی منظم می تواند به شما در مقابله بهتر با استرس کمک کند. همچنین یک راه عالی برای مشغول نگه داشتن ذهن خود و خارج از محدوده کاری است. خواب کافی باعث بهبود رفاه می شود و ارتباط مستقیمی با بهره وری دارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 287 views بار دسته بندی : مقالات آموزشی تاريخ : 18 آگوست 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.